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The Journal of The Korea Institute of Intelligent Transport Systems Vol.23 No.5 pp.261-273
DOI : https://doi.org/10.12815/kits.2024.23.5.261

A Study on Detecting Abnormal Air Quality Data Related to Vehicle Emissions Using a Deep Learning Model

Jungmu Choi,Jangwoo Kwon,Junpyo Lee,Sunwoo Lee,Park Jung Min,Shin Hye Jung,An Chan Jung,Kang Soyoung

Abstract

Automobiles are one of the major sources of air pollution, and analyzing data on air pollutants, where vehicles are the primary pollutants, can help elucidate the correlation between factors like electric vehicles, traffic volume, and actual air pollution. Ensuring the reliability of air pollutant data is crucial for such analyses. This paper proposes a method for detecting sections of data exhibiting ‘baseline anomalies’ measured at air pollutant monitoring stations across the country by combining deep learning models with algorithms such as dynamic time warping and change point detection. While previous studies have focused on detecting data with unprecedented patterns and defined them as anomalies, this approach was not suitable for detecting baseline anomalies. In this study, we modify the U-Net model, typically used for image segmentation, to be more suitable for time-series data and apply dynamic time warping and change point detection algorithms to compare with nearby monitoring stations, thereby minimizing false detections.

딥러닝 모델 기반의 자동차 배출가스 관련 대기환경 이상 데이터 탐지 연구

최정무,권장우,이준표,이선우,박정민,신혜정,안찬중,강소영

초록

자동차는 주요 대기 오염원 중 하나로 작용하고 있으며 자동차가 주 오염원인 대기오염물 질 데이터의 분석을 통해 전기자동차, 교통량 등과 실제 대기오염의 상관관계를 분석할 수 있 으며, 이러한 분석을 위해선 대기오염물질 데이터의 신뢰성 확보가 중요하다. 본 논문은 딥러 닝 모델과 동적 시간 와핑, 변화점 탐지 등의 알고리즘을 복합적으로 이용하여 전국 각지의 대기오염물질 측정소에서 측정되는 데이터 중 ‘베이스라인 이상’ 증상이 나타나는 구간을 탐 지하는 방법을 제시한다. 기존 연구들은 이전에 없던 패턴이 나타나는 데이터를 탐지하여 이 상으로 정의하지만 이는 베이스라인 이상 탐지에는 적합하지 않았다. 본 논문에서는 주로 이 미지 분할(Segmentation)에 사용되는 Unet모델을 시계열 데이터에 적합하도록 변형하여 사용하 고 있으며 또한 동적 시간 와핑과 변화점 탐지 알고리즘을 적용하여 주변 측정소와 적절한 비 교를 진행하고 이를 통해 오탐지를 최소화하였다.

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