Journal Search Engine

View PDF Download PDF Export Citation Korean Bibliography PMC Previewer
The Journal of The Korea Institute of Intelligent Transport Systems Vol.24 No.1 pp.160-174
DOI : https://doi.org/10.12815/kits.2025.24.1.160

A Survey on Potential Preferences of Commuters in the Seoul Metropolitan Area for Low-Carbon Transportation Modes and Paths

Kwanyong Kim,Sangho Choo,Yoojin Park

Abstract

The impacts of climate change, such as heatwaves, heavy snowfalls, and torrential rains, are increasingly severe. To address these challenges, international efforts have been initiated, including the United Nations Framework Convention on Climate Change and the Paris Agreement. South Korea, led by the Presidential Committee on Carbon Neutrality and Green Growth, aims to reduce carbon emissions by 40% by 2030 and to promote eco-friendly transitions in the transportation sector through various policies. This study analyzes the adoption rates of low-carbon transportation modes and routes among metropolitan commuters using the stated preference method. The results revealed that only about 30% of respondents adopted low-carbon options, highlighting the difficulty of changing established commuting behaviors. Based on these findings, this study proposes tailored regional policies, incentive schemes, and strategic approaches based on commuting distances. This research provides valuable data for developing carbon reduction policies, and contributes to defining effective strategies for reducing carbon emissions in the transportation sector.

탄소 저감형 교통수단 및 경로를 포함한 수도권 통근자 잠재선호도 조사 연구

김관용,추상호,박유진

초록

기후변화로 인해 폭염, 폭설, 폭우 등의 피해가 증가하고 있으며, 이에 대응하기 위해 유엔 기후변화협약(UNFCCC), 파리협정 등 국제적 노력이 진행되고 있다. 우리나라는 2050 탄소중 립녹색성장위원회를 중심으로 2030년까지 탄소 배출 40% 감축과 수송 부문에서의 친환경적인 수단 전환을 목표로 다양한 정책을 추진 중이다. 본 연구는 수도권 통근자를 대상으로 SP(Stated Preference) 조사를 통해 탄소 저감형 교통수단 및 경로 선택에 대한 전환율을 분석했다. 조사 결과, 응답자의 약 30%만이 탄소 저감형 수단을 선택했으며, 기존 통행 행태 변화의 어려움이 확인되었다. 이를 기반으로 지역 특성별 맞춤형 정책, 인센티브 제공, 통행거리별 전략적 정책 필요성을 제안한다. 본 연구에서는 탄소배출 저감 정책 수립에 기여하며, 효과적인 수송 부문 탄소 감축 전략을 제시하는 것을 목표로 한다.

    Figure

    Table

    Reference

    저자소개

    Footnote