Journal Search Engine

View PDF Download PDF Export Citation Korean Bibliography PMC Previewer
The Journal of The Korea Institute of Intelligent Transport Systems Vol.24 No.1 pp.218-236
DOI : https://doi.org/10.12815/kits.2025.24.1.218

Study of the Impacts of Take Over Training on the Drivers of Autonomous Vehicles Using a Driving Simulator in a Continuous Stream of Traffic

Da Rye Lee,Tae Geun Kim,Ilsoo Yun

Abstract

Situations may arise where an immediate response cannot be made to a sudden request for take-over by the autonomous driving system because the driver’s obligation to look ahead is relaxed when driving a level. 3 autonomous vehicle(AV). In particular, an accident can occur if the driver is exposed to a real situation without being trained on how to respond appropriately when taking over. Therefore, this study analyzed the impact of training on drivers’ take-over ability through a simulator experiment in which a take-over scenario was performed after take-over training. As a result, it was confirmed that repeated training led to a reduction in take-over time. Through this study, scenario configurations and the outcomes of training effects that can be utilized in the development of future take-over training programs for autonomous vehicles were aimed to be presented.

연속류에서의 주행 시뮬레이터를 이용한 제어권 전환 교육이 자율주행자동차 운전자에게 미치는 영향 연구

이다례,김태근,윤일수

초록

레벨 3 자율주행자동차 운행 시 운전자의 전방주시 의무가 완화되기 때문에 자율주행시스 템의 갑작스러운 제어권 전환 요청에 대해 운전자들이 즉시 대응을 할 수 없는 상황들이 발생 될 수 있다. 특히, 운전자가 제어권 전환 시 적합한 대응 방법 등을 교육받지 못한 채 실제 상 황에 노출되면 교통사고로 이어질 수 있다. 따라서 본 연구에서는 제어권 전환 교육 후 제어권 전환 시나리오를 수행하는 주행 시뮬레이터 실험을 통해, 교육이 운전자들의 제어권 전환 능 력에 미치는 영향을 분석하였다. 그 결과, 교육의 반복이 제어권 전환 소요 시간의 감소로 이어 짐을 확인할 수 있었다. 이러한 연구를 통해 향후 자율주행자동차 제어권 전환 교육 프로그램 개발에 활용 가능한 시나리오 구성 및 교육 효과 결과를 제시하고자 하였다.

    Figure

    Table

    Reference

    저자소개

    Footnote