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The Journal of The Korea Institute of Intelligent Transport Systems Vol.24 No.3 pp.78-93
DOI : https://doi.org/10.12815/kits.2025.24.3.78

Rate of Connected Autonomous Vehicles for the Collection of Traffic Information in Urban Areas

Jongchan Chin,Kyeongjin Lee,Seokjin Oh,Sungho Park,Ilsoo Yun

Abstract

This study used VISSIM to estimate the minimum occupancy rate of connected autonomous vehicles (CAVs) required for collecting traffic information at urban signalized intersections. One general scenario and 20 emergency scenarios (e.g., accidents) were simulated, and individual vehicle data were extracted. To address variability from random CAV sampling, each rate was tested 10 times. A t-test was conducted to determine the minimum occupancy rate based on p-values. The results showed that a minimum of 3% CAVs was needed under general conditions, and 50% under emergency conditions.

도심지 교통정보 취득을 위한 커넥티드 자율주행 차량 점유율 산정 연구

진종찬,이경진,오석진,박성호,윤일수

초록

본 연구는 도시부 신호 교차로 구간에서 교통정보 수집을 위한 커넥티드 자율주행 차량의 최소 점유율을 추정하기 위해 미시교통시뮬레이션 도구인 VISSIM을 활용하였다. 일반상황을 표현한 단일 시나리오와 교통사고, 돌발상황 등을 포함한 20개의 유고상황 시나리오를 선정하 여 시나리오별로 시뮬레이션을 수행하였으며, 각 시나리오에서 개별차량 데이터를 추출하였 다. 커넥티드 자율주행 차량의 점유율에 따라 임의로 추출된 값이 달라질 수 있는 문제를 보완 하기 위해 각 점유율에 대해 10회 반복 추출을 실시하였고, 전체 데이터를 대상으로 t-test를 수행하여 p-value를 통해 최소 점유율을 산정하였다. 그 결과, 일반상황에서는 도심 교통정보 수집을 위한 커넥티드 차량의 최소 점유율이 3%로, 유고상황에서는 50%로 추정되었다.

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